Opinie i rekomendacje – tak pozyskasz klienta online!
Czy wiesz według jakich kryteriów klienci szukają usługodawców? Kluczowe elementy to cena usługi i opinia na temat usługodawcy. Badania pokazują, że aż 81% Polaków szuka w Internecie rekomendacji i referencji na temat produktów, które zamierza zakupić i usług, z których chce skorzystać. Wniosek? Jeśli chcesz pozyskać klienta, nie możesz pozostać na te aspekty obojętny.
Zacznijmy od wyjaśnienia czym jest efekt ROPO. ROPO czyli „Research Online, Purchase Offline” to zachowanie konsumentów, które polega na poszukiwaniu informacji na temat produktów lub usług w Internecie przed ich zakupem. System poleceń i rekomendacji jest bardzo popularny. Korzysta z niego aż 81% kupujących.
Co najczęściej polecamy? Nowości kinowe, restauracje, hotele, usługi medyczne i prawnicze. Przy czym klienci większą wagę przywiązują do szukania informacji o usłudze niż produkcie. Dzieje się tak dlatego, że zakup usugi wiąże się z wyższym ryzykiem, ponieważ większość z nich ma charakter jednorazowy.
Co musisz zapamiętać?
81% kupujących korzysta z rekomendacji przed zakupem usługi lub produktu, dlatego o wyborze Twojej usługi decydują opinie na jej temat.
No dobrze. Wiesz już, że musisz „zbierać opinie w Internecie”. Ale jak to zrobić? Przedstawiamy najpopularniejsze ścieżki.
Dla kogo?
Dla usługodawców, którzy prowadzą profil firmowy na Facebooku.
Plusy
Facebook to dość popularny sposób na „zbieranie” opinii. Pozwala na wchodzenie w interakcję z klientami i odpowiadanie na ich komentarze.
Minusy
- Komentarze na Facebooku nie są moderowane (z wyjątkiem tych zawierających wulgaryzmy). Oznacza to, że klient może dodać negatywną odpowiedź na forum bez wcześniejszej próby wyjaśnienia konfliktowej sytuacji z Tobą. Negatywny komentarz można wprawdzie ukryć albo wejść z klientem w polemikę. Niestety nie wiesz, ile osób zobaczy negatywną opinię przed Tobą (zanim zdążysz na nią odpowiedzieć lub ukryć). Pamiętaj, w Internecie nic nie ginie.
- Według najnowszych danych (digital w Polsce w 2017 roku, źródło we are social), najwięcej użytkowników Facebooka to osoby pomiędzy 25 a 34 rokiem życia. Czyli nie wszyscy Twoi klienci dodadzą opinię na Twoim profilu (aby ją dodać, trzeba być zarejestrowanym).
- Facebook nie umożliwia porównania usługodawców. Aby porównać poszczególne osoby, użytkownik musi otworzyć kilka kart, co jest uciążliwe i nie daje pełnego obrazu usługi.
- Nie każdy traktuje opinie na Facebooku jako miarodajne. Wielu użytkowników tworzy fałszywe konta aby dodać opinie na temat danej usługi. Wystarczy kliknąć w profil takiego opiniotwórcy, by dowiedzieć się, że nie ma on ani znajomych, ani historii w timeline, a tym samym nie istnieje. Wówczas zebrane przez Ciebie opinie mogą wydawać się niepełne a nawet nieprawdziwe.
OdUslug.pl
Dla kogo?
Dla każdego usługodawcy, który zarejestruje się w serwisie OdUslug.pl i wypełni swój profil.
Plusy
- Zanim opinia pojawi się na Twoim profilu, jest moderowana. W ten sposób masz szansę wyjaśnić negatywny komentarz zanim zostanie on pokazany na forum.
- Użytkownik nie musi być zarejestrowany, aby dodać komentarz. Może to zatem zrobić każdy Twój klient.
- Od Usług pozwala na porównanie usługodawców w jednej karcie, a także wyszukiwanie usługodawców na podstawie opinii o usłudze. To bardzo prosty sposób wyboru najlepszego usługodawcy dla swojej potrzeby.
Minusy
Brak:)
Nasze rady:
Wykorzystuj bezpłatne narzędzie Google Alerts aby monitorować wzmianki na Twój temat w Internecie.
Jak pozyskać opinie? Poprosić klientów o ich dodanie w bezpośredniej rozmowie lub wyślij e-mail/SMS po zakończeniu współpracy z podziękowaniem i informacją o możliwości dodawania oceny na temat Twojej usługi w serwisie OdUslug.pl.